Home » Medisch » Voeding 1

"Helaas is veel over voeding & diëten onzin...."

    Voeding is heel belangrijk en nergens wordt zoveel gepraat, geschreven en gepubliceerd als over voeding. Sommigen schrijven boeken over allerlei wijzen van afvallen, die u veel beloven en doen alsof ze het licht hebben gezien, maar willen maar een ding en dat is snel geld verdienen. Maar helaas is veel over voeding onzin. Het is waar dat onze darmen vanwege de vele bacteriën ons zenuwstelsel beïnvloeden en dus onze gezondheid en gemoed. Maar laat ik het simpel stellen, voedselproducenten weten ons goed te beïnvloeden, op het verkeerde been te zetten en vaak verkeerd voor te lichten. Het zijn met name de suikers, dus de suikers in de kleine lettertjes onder vele namen hoe ze genoemd worden op etiketten op producten, zeg maar de verborgen suikers in producten die ons dik maken en ongezond. Het zijn heus niet de vetten. Geloof me het zijn de vele suikers in sinaasappelsap, frisdranken, snoep en meer producten die we ongemerkt consumeren die ons ziek maken op den duur.

       Deze noemen we met een verzamelnaam koolhydraten. Dus koolhydraten zijn alle gebonden en ongebonden suikers, siropen, fructozen, dextrozen, maltozen, melksuiker, honing, stroop, aardappelen, pasta's, rijst en vele andere producten. Eet vooral - zuinig - gebonden (gebonden suikers zijn lange moleculen van aangeschakelde glucosemoleculen) suikers, zoals aardappelen, pasta's etc. Ons lichaam kan niet zonder koolhydraten en vooral onze hersenen niet, maar we consumeren er te veel te veel van. Onze hersenen gebruiken ongeveer 25% van de glucose - de basisstof van koolhydraten - en onze spieren ongeveer 20%. De consumenten industrie doet ons geloven dat het om vetten gaat en dat we teveel vet eten, maar dit is grote onzin en misleidend - ze willen niet dat u gaat beseffen hoe ze suikers en zout gebruiken om u verslaafd te maken -, want het ware gevaar schuilt in te veel koolhydraten en dus suiker. Dat doet een aanslag op met name de insuline productie die dan door deze belasting al vrij snel opgeeft, dus al bij jonge kinderen diabetes 2 en obesitas doet veroorzaken. Teveel suikers die we niet nodig hebben, worden omgezet in vetten en dus groeien er meer vetcellen - welke we nooit meer kwijtraken - en worden we dik. Bovendien veranderd een slechte eetgewoonte ook onze darmflora. Dit leidt mede ook tot hart en vaatziekten.

 

Dus mensen let op de etiketten van producten en herken de suikers die je ongemerkt naar binnen werkt.

 

Feiten:

- Door overproductie bevatten veel producten, zoals groenten door gebruik van dezelfde grond en overproductie van monoculturen steeds minder mineralen, vitaminen en gezonde stoffen dus hebben er meer van nodig

- De voedingsindustrie misbruikt wetenschap en psychologie om ons verslaafd te maken aan ongezonde producten en zet ons categorisch op het verkeerde been.

 

Wat is gezonde voeding? Gezonde voeding heeft een basis aan koolhydraten en gezonde zijn granen en dus brood - helaas zit daar nog te veel zout in - , havermout, gierst, aardappelen, pasta's, rijst en de basis van brood. Daarnaast hebben we ook een zekere hoeveelheid vet nodig. Gebruik volle yoghurt of een ander melkproduct - pas op met kaas in verband met de zouten- , want van volle melk of yoghurt raakt u eerder verzadigd en dus gebruikt u minder. We kunnen niet vetarm leven, want zonder vet krijgen we stemmingsproblemen. Maar door de vele geconsumeerde verborgen suikers hebben we ons lichaam verleerd vet te verbranden, worden we dik en ongezond. Niemand hoeft meer echt zwaar lichamelijk werk te verrichten en dus verbranden we ook minder. Naast een zekere hoeveelheid koolhydraten hebben we ook groenten - mineralen, vezels en vitaminen- nodig. We kunnen nooit teveel groenten - ook uien zijn een groente - eten. Verder hebben we proteïnen nodig en dat zijn de eiwitten, zoals in bonen, peulvruchten en vlees/ vis/ melkproducten. De voedingsindustrie maakt veel producten - kant en klaar pizza's etc - met ongezonde vetten, zoals u kent de verzadigde. Geloof me u kunt heus een dag zonder vlees, maak dan een gerecht met peulvruchten, bonen of vis. Wees spaarzaam met koolhydraten, vermijd de vele snacks. Groenten zijn heel belangrijk, als u weinig geld heeft, koop ze ongesneden en koop seizoensgroenten - dus vers - en dat is

"Maak samen eten tot iets sociaals, gezellig en leuk"

goedkoper. Een ui is heel gezond - goedkoop - , ook champignons, maak er dus een lekker jus van en bak met olie, kies gewoon zonnebloem olie. Wist u dat bak & braad olie gewoon ingedikte ordinaire koolzaadolie is met allerlei smaakstoffen en emulgatoren? Kant en klaar fabrieksmaaltijden zijn per definitie ongezond, verslavend, zout en maken uiteindelijk ziek. Ze zijn zo gemaakt dat u er veel van gaat eten, te veel. Vermijd dus kant klare industrie voedsel. Besteed aandacht aan het eten, ga het leuk vinden een lekkere en gezonde maaltijd te maken. Zie het als een uitdaging, sociaal gebeuren, gezellig en leuk

Wat dan wel?

      Geloof me als u 1 a 2 per week geen vlees eet, krijgt u toch voldoende eiwitten binnen. In bonen en peulvruchten zitten ook eiwitten, verse groenten - variëren - geven de mineralen - sporen elementen van metalen, nodig voor opbouw spieren en cellen/ enzymen en functioneren zenuwstelsel - en vitaminen en vezels. Noten en advocados geven de nodige onverzadigde gezonde vetten. Alle vlees wat mager is en dus wit van kleur zoals kip, kalkoen en mager varkensvlees is goed. Gebruik geen kruikenzakjes, juspoeder voor nasi of andere gerechten omdat het veel zout bevat en veel kunstmatige smaakstoffen. U hoeft eigenlijk geen zout bij het eten te doen, omdat veel producten van nature al zout - denk aan aardappelen en veelal groenten - in zich hebben. Gebruik en koop verse groenten - dus maak gebruik van het seizoen - varieer hier in.

       Let op bij wokken dat u de producten niet te heet bakt, omdat oliën anders verbranden en dus oxideren  - verzadigde vetten worden en of carcinogeen - worden. Let op dat producten niet bruin of donkerbruin worden. Lichtbruin is goed. Wat betreft fruit, wist u dat 1/4 sinaasappel genoeg vitamine C in zich heeft, de rest plassen we gewoon. Als u gezond eet hoeft u absoluut geen pilletjes of allerlei supplementen te slikken met allerlei vitaminen en oosterse invloeden. Oudere mensen moeten misschien een vitamine D gebruiken en dan slechts vanwege hun leeftijd door lagere vitamine D. U moet alle frisdranken, sappen, vruchtpersen etc vermijden. Eet vers ongeperst fruit. Heus nogmaals de voedingsindustrie wil en maakt u verslaafd aan verborgen suikers en doet u geloven dat vetarm de oplossing is. Tot slot verse groenten is het allerbeste en ook diepvries groenten.