Home » Blog » Xandra's blog

We leven om te veranderen'

Xandra: HBO Maatschappelijk Dienstverlening, maar niet werkzaam. Complexe PTSS vanaf mijn vroege pubertijd, die alle gebieden van mijn leven en persoonlijkheid aantastte. Pas op latere leeftijd kreeg ik de diagnose complexe PTSS. Daarom zeg ik: ‘ kom op voor jezelf, zoek goede hulp, denk vooral niet dat het aan jezelf ligt.’ PTSS is een diepe verwonding. Leer je eigen kwetsbaarheid te verzorgen en te accepteren, in het licht van je eigenwaarde. Eis je eigen ruimte weer op. Nu is het jouw tijd!

Goede voornemens

De tijd van het uitvoeren van goede voornemens is weer aangebroken. Voor mensen met allerlei kwetsbaarheden kan dit een confronterend moment zijn. Vaak voelen we ons al een beetje buiten de maatschappij staan en hebben een negatief zelfbeeld omdat we aan allerlei eisen niet kunnen voldoen. De drang naar perfectie die zo doordrongen is in alle facetten van de samenleving, die gelooft in de maakbaarheid van de mens, dringt zich aan alle kanten aan ons op.

Je kijkt naar de toekomst (wat niet is waar je nu bent) en leeft (nu) met de stress dat je (nog) niet de persoon bent die je wilt zijn. Of je kijkt naar het verleden (dat is niet waar je nu bent) en leeft (nu) met de stress dat je niet de persoon bent geworden die je wilde zijn (toen). Beide neigingen kunnen in de tijd van het nieuwe jaar sterker worden en leiden tot een overmaat aan zelfkritiek.

Dingen die lopen zoals we verwachten noemen, we succes en wanneer dingen anders lopen dan verwacht, noemen we dat falen. Leven met een psychische aandoening kan er voor zorgen dat we het contact met ons gevoel van eigenwaarde verliezen. Laten we de tijd nemen om onze verwachtingen bij te stellen en op realistischere en liefdevollere manier naar onszelf te leren kijken. Het begint ermee om beperkingen die je ervaart niet op te vatten als een persoonlijke tekortkoming, maar als iets dat voortvloeit uit de huidige staat waarin je nu verkeert. Het kan tijdelijk zijn. Als blijkt dat het niet zo tijdelijk is, zijn er altijd mogelijkheden om jezelf in ieder geval met een bepaalde zachtheid te benaderen. In deze ruimte die je jezelf geeft, kan je een beter zicht krijgen op de mogelijkheden die je wel hebt i.p.v. jezelf genadeloos af te branden over wat je niet (meer) kan.

Zo kunnen we misschien voornemens maken die ons echt van dienst kunnen zijn i.p.v. de hele buts aan allerlei opgelegde verplichtingen die vaak tot mislukking leiden, omdat ze niet echt uit ons hart komen.

Dat zou er zo uit kunnen zien:

-meer compassie voor mezelf

-op tijd mijn rust nemen

-een nieuwe hobby zoeken

-koken voor mezelf

-wandelen

-aan mindfulness gaan doen

Als het een keer niet lukt, mogen we gewoon rustig opnieuw beginnen zonder onszelf meteen weer negatief toe te spreken. Begin vooral klein en bouw rustig uit wat voor jou van waarde blijkt. Als het even niet lukt, probeer het gewoon weer op te pakken als je er wel toe in staat bent. Je mag je voornemens altijd bijstellen tijdens het proces van ermee bezig zijn.

Doelen zijn iets moois en je kan er veel mee bereiken, maar ze moeten goed passen bij de situatie en de persoon die je op dit moment bent.

Wat zijn jouw voornemens?

Vorige blogs Xandra

Xandrablog 1