Home » Blog » Xandra's blog

We leven om te veranderen'

Xandra: HBO Maatschappelijk Dienstverlening, maar niet werkzaam. Complexe PTSS vanaf mijn vroege pubertijd, die alle gebieden van mijn leven en persoonlijkheid aantastte. Pas op latere leeftijd kreeg ik de diagnose complexe PTSS. Daarom zeg ik: ‘ kom op voor jezelf, zoek goede hulp, denk vooral niet dat het aan jezelf ligt.’ PTSS is een diepe verwonding. Leer je eigen kwetsbaarheid te verzorgen en te accepteren, in het licht van je eigenwaarde. Eis je eigen ruimte weer op. Nu is het jouw tijd!

Grenzen stellen

Steeds weer wordt mij duidelijk hoe moeilijk het is om grenzen te stellen. Grenzen aan anderen om ons heen, grenzen aan onszelf, door bijvoorbeeld op tijd rust te nemen i.p.v. maar door te gaan. Er ligt een duidelijke relatie tussen je grenzen en gevoelens, in het beste geval voel je, je grenzen dus. De angst voor afwijzing, de behoefte aan waardering, de angst een ander teleur te stellen, kunnen ervoor zorgen dat je geen NEE zegt. Waarom is dat eigenlijk zo moeilijk? Het gaat om na te kunnen voelen wat werkelijk belangrijk is voor jezelf. Bij PTSS is deze verbinding vaak verstoord, het contact met de eigen gevoelens en emoties is op de achtergrond geraakt.

Ook gebrek aan eigenwaarde en zelf waardering kunnen ervoor zorgen dat het aangeven en ervaren van de eigen grenzen ondergeschikt is geraakt, immers als je jezelf niet belangrijk genoeg vindt, waarom zou je je dan voor jezelf zorgen en opkomen voor je eigen belangen? De andere kant is doorschieten, het aangeven van grenzen en op een agressieve manier, betekend dat de emmer vol is. Assertiviteit zit in het midden: je weet wie je bent en kan je grenzen op een gezonde manier aangeven.

Bij het voelen en aangeven van grenzen is niet alleen het leren NEE te zeggen van belang. Minstens zo belangrijk is voor jezelf uit te vinden waar je wel JA tegen kan zeggen, wat is belangrijk voor jezelf ? waar krijg je een goed gevoel van ?  Door te onderzoeken en vooral te kunnen voelen, wat van waarde voor jezelf is, zal je je eigen verlangens en belangen steeds beter leren kennen en ook willen verdedigen!

Er zijn veel manieren om NEE te zeggen: de beste manier is “Ja” zeggen

De beste manier om NEE te zeggen is: JA zeggen. Wie JA zegt tegen zijn eigen behoeften, heeft NEE gezegd en de grens gesteld. Wie JA zegt tegen een kopje koffie, heeft automatisch NEE gezegd tegen thee. Wie JA zegt tegen een mooie wandeling op zaterdagmiddag in de natuur heeft NEE gezegd tegen een middag winkelen in de stad. JA zeggen betekent: invullen, plannen en zeggen wat je wil. Wie JA zegt tegen zijn behoefte aan rust, zegt NEE tegen een aantal activiteiten. Laat de zaken niet op hun beloop, niet afwachten maar probeer te plannen wat belangrijk voor jezelf is.  Hierdoor wordt het zoveel makkelijker om NEE te kunnen zeggen!

 

Tegen welke behoeften van jezelf ga jij JA zeggen?

 

Het is zo belangrijk om onszelf te leren beschermen, niet alleen tegen een harde wereld maar ook tegen onszelf! De hardheid en eisen eens los te laten en wat meer zachtheid toe te laten. Zachtheid die we vaak naar anderen wel hebben. Laten we eens oefenen om onze eigen beste vriendin te zijn….en vraag jezelf af of je ook zo met anderen om zou gaan als met jezelf.

 

 

Reageren: